Deo Volente - 1

Vroeger, toen veel schippers nog gelovig waren, kregen schepen regelmatig een naam die verwees naar het geloof van de eigenaar. Tegenwoordig is dat niet meer zo gebruikelijk, maar voor de Urker rederij Harman vaart een mooi schip met de prachtige naam 'Deo Volente'.


Van oudsher gebruiken christenen de woorden 'Deo Volente' wanneer ze spreken over iets wat ze van plan zijn te gaan doen. Met de uitspraak 'zo de Heere wil' geven ze aan dat wij mensen vaak grote plannen hebben, maar dat uiteindelijk God ons leven stuurt. Dit maakt Deo Volente mijns inziens een prachtige naam voor een schip dat gebouwd is om lading over de zeven zeeën te verplaatsen.

Het is niet zomaar een schip. In 2007 ontving het de titel 'Schip van het jaar'. Het is een gestroomlijnde coaster, die ondanks een laag brandstofverbruik met zeer hoge snelheid kan varen en bovendien beschikt over twee zware kranen aan boord. Daarmee kan ook geladen of gelost worden in havens waar geen of minder faciliteiten aanwezig zijn. Dat is soms bijzondere lading, de Deo Volente wordt namelijk ook gebruikt om luxe jachten te transporteren.

De Deo Volente is één van de schepen waar ik dit jaar een aantal kleine modelletjes van heb mogen maken. Erg leuk om te doen, maar in mijn achterhoofd hing nog steeds de vraag of ik van dit schip niet een groter model kon maken? Die was gesteld via Instagram en die vraag had ik even geparkeerd. Tot begin van de zomer, toen vond ik het tijd worden een begin te maken met een grote Deo Volente. Daarvoor struin ik het internet af, op zoek naar foto's, tekeningen en afmetingen. Met die informatie ben ik aan de slag gegaan. Ik heb een standaard boegdeel gebruikt voor de boeg. Zo'n boegdeel is 12 noppen breed, dus kon ik uitrekenen hoeveel noppen lang het schip zou moeten worden. Dat heb ik in Studio (de software van BrickLink waarmee je alles van Lego kan bouwen wat je maar wilt) aangegeven met een tijdelijke maatstok. En zo ben ik begonnen de romp op te bouwen.


Op deze afbeelding zie je het begin van de romp, met de schaalstok er nog naast. De boeg is grotendeels gereed, met de achterzijde van de romp is een begin gemaakt. Hou dit blog in de gaten als je wilt weten hoe de bouw vordert!






Reacties

Populaire posts van deze blog

Veerhaven duwboot bouwen

Kalender 2024

Opdracht voor Hartman Seatrade - deel 2