Zwaar transport - uit de oude doos

 Al sinds mijn jeugd ben ik onder de indruk van zwaar transport. Met plezier leende ik boeken van Truckstar vol foto's van volgeladen diepladers die worden getrokken door sterke, stoere vrachtwagens. Trots dat ik was dat op heel veel foto's materieel te zien was van het Nederlandse bedrijf Mammoet. Daar moest ik aan denken toen in de nieuwe catalogus van Lego zo'n zwaar transport trekker was opgenomen. Toen dacht ik bij mezelf: "Die kan ik wel maken in de kleuren van Mammoet." Dus ben ik vanmiddag aan de slag gegaan. Via internet zocht ik de bouwinstructies van de Lego vrachtwagen en wat beelden van vrachtwagens van Mammoet. Vervolgens pakte ik onze Lego erbij, en was ik een paar uur zoet. Het resultaat is niet slecht voor een eerste keer, al zeg ik het zelf. Het is een trekker geworden inclusief een dieplader met meesturende wielen.



Toen ik vond dat ik bijna klaar was, ontdekte ik op de foto's dat bij de echte vrachtwagens van Mammoet de bovenzijde van het dak wit is. Dat heb ik dus ook toegepast, zoals je duidelijk kunt zien. Verder heb ik vooral zwarte blokjes gebruikt, en her en der de rode strepen en accenten, die de huisstijl van Mammoet kenmerken.


De trekker heeft drie assen aan de achterzijde. In de echte wereld kan één van deze assen omhoog getild worden wanneer er weinig draagkracht nodig is. Dat werd me een beetje te complex, dus staan alle wielen op de grond. Helaas kon ik weinig foto's vinden waarop trucks van achteren zijn gefotografeerd. Daardoor heb ik werkelijk geen idee hoe de installatie achter de cabine eruit ziet. Dus heb ik zelf maar iets gefabriceerd.


Een trekker moet kunnen trekken. Om een stevige lading aan te kunnen staat er een bult gewicht achterop. Het zou jammer zijn als de lading de macht overneemt....


Uiteraard zit er ook een trekhaak achterop de vrachtwagen. En in dit geval ook voorop, want dat komt wel eens voor. Of Mammoet er ook gebruik van maakt weet ik niet, maar ik vond het wel stoer.


Natuurlijk moet een trekker iets te trekken hebben, vandaar de dieplader. Langs de gehele onderkant kan de chauffeur oprijplaten bevestigen, zodat een graafmachine of een ander voertuig erop kan rijden. Wel zo praktisch. En toen de dieplader klaar was, vond ik het welletjes.




Dit bericht stond vanaf maart 2018 op mijn andere blog.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Veerhaven duwboot bouwen

Kalender 2024

Opdracht voor Hartman Seatrade - deel 2