Brand aan boord van de Fremantle Highway

In de nacht van dinsdag 25 op woensdag 26 juli 2023 brak brand uit aan boord van de autocarrier Fremantle Highway. Vanwege de hitte van de brand moest de bemanning het schip verlaten. Uiteindelijk viel bij deze evacuatie een dode te betreuren. En vanwege diezelfde hitte konden er geen bergers of brandweerlieden aan boord worden gebracht. Dus werd besloten het schip van buitenaf te koelen door er water tegenaan te spuiten. Enige tijd eerder had het blussen met water van een brandende autocarrier namelijk tot gevolg gehad dat het schip instabiel werd door het bluswater en vervolgens zonk. En dat wilden de hulpdiensten rond de Fremantle Highway voorkomen.

Omdat de brand zo’n kleine 30 kilometer boven Ameland plaatsvond, was de ongelukkige autocarrier volop in het nieuws. Dat bleef hangen, want zoiets komt (gelukkig!) niet iedere dag voor. Dit maakte in mij enige creativiteit wakker. En zo begon ik voorzichtig met noppensteentjes te bouwen aan de boeg van het schip. Op basis van de uiteindelijke breedte van de boeg (6 noppen) kon ik berekenen hoe lang het schip zou moeten worden, namelijk 37 noppen. Die lengte mat ik in Studio uit met een soort van meetlat, waarna ik verder ging met het ontwerp van de romp.

Daarvoor gebruikte ik een grote hoeveelheid foto’s op internet. Het mooie is namelijk dat er heel veel foto’s van heel veel schepen op internet te zien zijn. Helaas voor mij zijn er van de Fremantle Highway vooral foto’s vanuit een paar dezelfde hoeken. Dus een deel van de vorm moest ik enigszins gokken. Terwijl ik daar druk mee bezig was, bedacht ik op een gegeven moment dat auto’s niet zomaar in zo’n autocarrier terecht komen. Daarvoor gebruiken ze een zogenaamde ‘ramp’, oftewel een megagrote oprijplaat. Maar die was ik vergeten. Dus voegde ik deze toe en maakte vervolgens de romp af.

Toen zocht ik opnieuw naar foto’s, om inspiratie op te doen voor de opbouw van het schip. En ontdekte ik dat ik de achterste ramp helemaal niet op de juiste plek had geplaatst. Deze bevindt zich namelijk op een hoek van het schip. Helaas voor mij kon ik hierom het grootste deel van het achterschip afbreken. En vervolgens aan de slag om te zorgen dat de achterste ramp beter overeenkomt met de werkelijkheid.

Nadat ik de romp voor de tweede keer had afgerond werd het écht tijd voor de opbouw van het schip. Daar zijn helaas weinig geschikte foto’s van te vinden, dus heb ik bekeken wat er bovenop het schip wel zichtbaar is. Hiervan heb ik de belangrijkste zaken omgezet naar bouwsteentjes. Dat is uiteraard de brug aan de voorzijde, twee reddingsboten niet ver achter de brug en de schoorsteen achterop het schip. Daar tussenin steken her en der vierkante ‘blokken’ naar boven. Een aantal hiervan heb ik gepoogd van de juiste afmetingen te voorzien en op de juiste plek te zetten. En eigenlijk ben ik best een beetje trots op het eindresultaat!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Veerhaven duwboot bouwen

Kalender 2024

Opdracht voor Hartman Seatrade - deel 2