Pioneering Spirit

Toen de Pieter Schelte januari 2015 in de haven van Rotterdam arriveerde, veroorzaakte zij de nodige reuring. Allereerst natuurlijk omdat het grootste schip ter wereld de haven binnenliep: zo'n 380 meter lang en ongeveer 120 meter breed. Gigantische afmetingen, zelfs voor Rotterdamse begrippen. Het is nu jaren later en er is nog steeds geen schip zo groot.


Een andere reden voor reuring was de naam van het schip, dat werd vernoemd naar de vader van de grondlegger van het bedrijf Allseas. Echter, vanwege het SS-verleden van deze naamgever kwamen er protesten op gang. Uiteindelijk koos het bedrijf ervoor de naam van het schip te veranderen, waarbij de initialen gelijk bleven: Pioneering Spirit.


Allseas noemt de Pioneering Spirit op haar site het grootste, meest veelzijdige offshore constructieschip ter wereld. Het heeft een hijsinstallatie voor het verwijderen van complete boorplatforms en kan tevens ingezet worden voor het aanleggen van pijpleidingen. Vooral het optillen en wegbrengen van boorplatforms is een unieke eigenschap. Hoe dat te werk gaat, kun je zien op dit filmpje over het verwijderen van het YME platform uit het Noorse deel van de Noordzee in 2016.


Van zo'n uniek schip moest ik natuurlijk een model maken. Terwijl ik daarmee bezig was, ontdekte ik verschillen op foto's van het schip. Wat bleek, niet lang na de eerste klus (het eerder genoemde YME platform) is er achterop dit werkschip een enorme kraan geplaatst. Na die ontdekking kon deze giga kraan natuurlijk niet ontbreken.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Veerhaven duwboot bouwen

Kalender 2024

Opdracht voor Hartman Seatrade - deel 2