De Biglift Barentsz

De vorige berichten hadden de duwboten van Veerhaven als onderwerp, één van mijn eerste digitale bouwwerken. Deze keer staat een veel recenter model centraal: de Biglift Barentsz. Ook dit is een schip van een Nederlands bedrijf, maar met een heel andere vorm en gebouwd voor een heel ander doel: grote en zware dingen over zee vervoeren.

Dit schip heb ik gemaakt in een schaalverdeling die ik de laatste tijd regelmatig toepas: één nop voor ongeveer iedere vier meter lengte en breedte van het schip. Dat is lastig omrekenen, dus afmetingen worden door mij uiteraard zo praktisch mogelijk afgerond. Voor de hoogte hou ik geen precieze verdeling aan, die moet enigszins passen en het model moet uiteindelijk de uitstraling van het werkelijke schip nabootsen.

Lastig bij de Biglift Barentsz is sowieso de vorm van de boeg - probeer die maar eens te vatten in vierkante of schuine bouwsteentjes!

De Biglift Barentsz is een halfafzinkbaar schip, bedoeld voor zware lading (heavy lift). Vandaar dat de hoge boeg abrupt ophoudt, waarna het veel lagere en veel grotere dek volgt, waarop de lading kan worden gevaren of getild. In werkelijkheid is de zijkant van de hoge boeg geel en de achterzijde wit. Maar ja, er bestaan geen tweekleurige bouwsteentjes. Dus heb ik ervoor gekozen de kleur geel aan de achterzijde door te laten lopen.

Zo'n schip is zonder zware lading een beetje kaal. Daarom heb ik ook nog plaatjes mét lading. Twee grote kranen, bedoeld voor een containerterminal, ergens in een haven. Ziehier het voordeel van digitaal bouwen; in het echt zouden grote bouwwerken die op zulke dunne pootjes staan óf instorten óf omvallen. En die lange kraanarmen zouden last krijgen van de zwaartekracht.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Veerhaven duwboot bouwen

Kalender 2024

Opdracht voor Hartman Seatrade - deel 2